ספר התניא ככלי אימוני • מנחם זיגלבוים

    מנחם זיגלבוים No Comments on ספר התניא ככלי אימוני • מנחם זיגלבוים
    11:57
    01.05.24
    רחל פסטג No Comments on מנחת ההורים מדריכה: כיצד ומתי נכון להעניש ילדים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המאמן (קאוצ'ר) החרדי מנחם זיגלבוים מגלה שתבניות עולם האימון לא נולדו בעשורים האחרונים, אלא לפני מאות שנים. ספר התניא מציב מודל של פתרונות אימוניים שבאמצעותם לא מטפלים בסימפטומים, אלא בבעיה עצמה. השאר כבר יפתר מאליו…

    ספר התניא הוא אחד מספרי היסוד של תורת החסידות, והוא נפוץ ומקובל לא רק בקרב חסידי חב"ד, אלא בקרב כלל החסידויות, וגם כאלו שאינם. מה המיוחד כל כך בספר הזה? מה יש בו שבגינו אלפים רבים שינו את דפוסי החשיבה, הדיבור וההתנהגות היום יומית שלהם?

    כמאמן אישי, קל לי לזהות את ההיבטים האימוניים שיש בספר הזה. בעל התניא עצמו בהקדמה מציע באמצעות הספר פתרונות לכלל האנשים ולכלל הבעיות איתם הם מתמודדים בחייהם. 'במקום שתכנסו אלי להתייעץ, תוכלו לקרוא בספר ולמצוא בו פתרונות ותשובות', קובע המחבר.

    זו יומרה לא פשוטה להכניס בספר אחד, לא גדול, כל כך הרבה פתרונות לכל כך הרבה בעיות, עבור מגוון כה עצום של אנשים. בעל התניא בחכמתו, בנה שיטה מקורית – במקום להתעסק במגוון העצום של הבעיות, הוא בנה מודל שניגש היישר אל "השטלאר הראשי" – האדם. אם רק נזהה את ה'באג' במקום הנכון, האורות ידלקו בכל החדרים (חדרי הנפש).

    ובכן, נעים מאוד, תתחיל קודם להכיר את עצמך, כלומר: את הנפש שלך, כיצד המבנה שלה, מהם התהליכים שהיא חווה, מאין ולאן מגיעים המעשים, המחשבות, הרגשות והדיבורים היוצאים מאתנו. אין דבר שהוא "סתם". לכל דבר יש שורש; יש מנוע שמסובב אותו. כשתלמד את השיטה, חבר, הכול 'יזרום' בקלות יותר.

    עולם האימון תפקידו לתת הכוונה ולהפיק את המקסימום מאנשים. לא רק מאנשים פרטיים, אלא גם מארגונים ומעסקים הזקוקים למאמנים כדי שיסייעו להם לנהל את עצמם, להגיע לתוצאות טובות יותר, לממש את היכולות הפנימיות שלהם בצורה המקסימלית. יועץ/מאמן ארגוני מסייע לכתוב חזון מוגדר, מטרות ממוקדות ודרכי פעולה מתאימים. היועץ גם מסדר את ההיררכיה בתוך הארגון עצמו – הוא מעניק הגדרת תפקיד ברורה לכל אחד. כל אחד יודע מה תפקידו ומול מי הוא צריך לעבוד, מי מעליו ומי מתחתיו. הידיעה הזו, הבהירות הזו, מחזירה את האור לעובד ומדליקה אותו מחדש.

    גם אנשים צריכים סוג של "יועץ ארגוני" שיעזור להם לסדר את ההיררכיה בתוך הנפש. הנפש מורכבת מכוחות רבים: מחשבה, דיבור, מעשה, שמיעה, ראיה, חמשת החושים, ועוד. פעמים רבות שאדם מתקשה לזהות את כל אחד מהכוחות והאפיון שלהם; לדעת לאיזה מתוך הקולות כדאי להקשיב. לפעמים נדמה שהכי חשוב להקשיב להיגיון, לפעמים לרגש, לפעמים זו האינטואיציה. לא פלא אפוא שאדם יכול לצאת מבולבל ונבוך, ואפילו אבוד ומתוסכל.

    ספר התניא מספק את הכלים המתאימים לכל אדם להגיע למימוש עצמי ברמה הגבוהה ביותר. הוא מגדיר כל כוח, המיומנות והמקום שלו. מסדר את הדברים האחד על גבי השני. מגדיר הגדרות ברורות לגבי התפקיד בעולם, מול מי הוא צריך לעבוד, מי מעליו ומי מתחתיו.

    לא פעם אנחנו נשאבים למקום של רגשות שמשתלטים לנו על החיים, וההיגיון שאמור לנווט את חיינו, נדחק הצידה. התניא נותן את הכלים לעבור ל"נפש פונקציונאלית" מצב בו השכל תופס פיקוד לא על חשבון הרגש. הוא יוצר תבנית חשיבה ברורה ומשנה סדורה; רק כעת, כשהדברים מוגדרים יפה, אפשר לבטא את הרגש בצורה חזקה ואמתית יותר.

    ברגע שהדברים מתבהרים – האור נכנס בחזרה לחיים. גם אדם כבוי יכול להתעורר מחדש. מתגלה שהוא תמיד היה חזק, תמיד היה בו כוחות, הבעיה הייתה שפשוט הוא לא ראה את התמונה הרחבה, לא היה מי שיעשה לו סדר בנפש. ברגע שנעשה הסדר, הכלים התרחבו ואז הכוחות התגלו.

     

    * מוגש לרגל יום ההסתלקות ה-200 של רבי שניאור זלמן מליאדי, "בעל התניא".

    מנחם זיגלבוים הינו מאמן אישי, סופר ומרצה

    לאימון, להערות או הארות בונות ומחכימות: [email protected]

     



    0 תגובות